Revitalizace železniční trati Krnov – Opava

Revitalizace železniční trati Krnov – Opava

1. dubna 2016 se naplno rozjede dlouho očekávaná revitalizace železniční trati Krnov – Opava východ, bohužel bez elektrifikace. Revitalizace přinese zvýšení cestovní rychlosti na části úseku, nové zabezpečení železniční trati a všech přejezdů a v neposlední řadě zvýšení komfortu pro cestující – modernizaci všech železničních stanic a zastávek s výjimkou žst. Krnov a Opava východ. Nově bude zavedeno dálkové řízení provozu ze stanice Krnov, čímž dojde k celkové úspoře 25 zaměstnanců drah. Celková hodnota zakázky je 853 milionů korun. Plánované dokončení stavby je 21. prosince 2016.

Charakteristika stavby

V úseku Krnov – Skrochovice (celkem 11,8 km) proběhne komplexní rekonstrukce trati. Bude provedena výměna železničního spodku i svršku, čímž dojde ke zvýšení traťové rychlosti na rychlost 120 km/h, kterou však plně využijí jen rychlíky.

V úseku Skrochovice – Opava východ dojde pouze k lokální rekonstrukci – výměně železničního spodku a svršku pouze v prostoru železničních stanic a zastávek. Navýšení traťové rychlosti bude minimální (jen +5 km/h).

Na celé trati bude instalováno nové traťové zabezpečovací zařízení 3. kategorie typu automatické hradlo, nového zabezpečení se dočkají také všechny přejezdy na trati. Všechny přejezdy budou po rekonstrukci vybaveny přejezdovým zabezpečovacím zařízením, ve většině případů se závorami.

Obr. 1: Mapa revitalizace trati Krnov - Opava, autor: Michael Cestr
Obr. 1: Mapa revitalizace trati Krnov – Opava, autor: Michael Cestr

Důležitou součástí stavby je modernizace železničních stanic a zastávek, zejména vybudování nových nástupišť s nástupní hranou 550 mm, které umožní komfortnější nástup do vlaků. Ve všech stanicích a zastávkách bude dále instalován nový informační systém pro cestující (staniční rozhlas, informační tabule).

  • Krnov – na krnovském hlavním nádraží dojde k modernizaci stanoviště dálkového řízení dopravy. Prostory pro cestující či nástupiště však rekonstruovány nebudou.
  • Krnov-Cvilín – bude vybudováno nové nástupiště, bezbariérový vstup do vestibulu včetně nových dveří (jen ze strany od nástupiště); kompletní rekonstrukce budovy se však dočkáme až v následujících letech
  • Úvalno – nové nástupiště a nový přístřešek pro cestující; současný objekt zastávky měl být původně zbourán, ale díky iniciativě starosty obce zůstane zachován a bude opraven
  • Skrochovice – dvě nová nástupiště, nový přístřesek pro cestující, výpravní budova bude částečně rekonstruována a bude sloužit pouze pro umístění technologie zabezpečovacího zařízení
  • Holasovice – nové nástupiště, nový přístřešek pro cestující; současnou historickou zastávku čeká demolice
  • Vávrovice – nové nástupiště, nový přístřešek pro cestující
  • Opava západ – nové dispoziční řešení stanice – nové uspořádání kolejiště, dvě nová nástupiště, bezbariérový přístup do budovy (součástí stavby není rekonstrukce vestibulu)
  • Opava východ – zůstane v současném stavu

Revitalizace železniční trati Krnov – Opava východ přinese zvýšení cestovních rychlostí, bezpečnosti a komfortu cestujících. Zlepšení propustnosti trati umožní výhledově zvýšení frekvence spojů.

Komentář: revitalizace jako polovičaté řešení…

Ačkoliv samotná revitalizace trati je bezpochyby pozitivním krokem a přinese citelné zlepšení komfortu a bezpečnosti cestování, není bohužel krokem dostačujícím. Proč?

  1. K výraznému zlepšení parametrů trati (tj. ke zvýšení traťové rychlosti) dojde pouze na necelé polovině úseku (jen úsek Krnov – Skrochovice, délka 11,8 km). Cestující se tak dočkají zkrácení cestovních dob maximálně o 3 minuty.
  2. Součástí stavby NENÍ elektrifikace trati. A to v době, kdy jsou elektrizovány i zcela lokální trati (př. trať Šumperk – Kouty nad Desnou) a hovoří se o blízké rekonstrukci (vč. elektrifikace) trati Olomouc – Šternberk – Uničov až na rychlost 160 km/h (!!!). Elektrifikace trati Krnov – Opava je přitom mnoho let součástí Koncepce rozvoje dopravní infrastruktury MSK.

Elektrifikace by přitom přinesla zcela nové možnosti:

  • zavedení přímých vlaků linky S1 / R1 Krnov – Opava – Ostrava – Český Těšín – Jablunkov, vedenými moderními elektrickými jednotkami (CityElefant, RegioPanter) v intervalu 30 / 60 minut
  • výrazné zvýšení traťové rychlosti (např. 140 / 160 km/h) a tím podstatné zkrácení cestovních dob (u neelektrifikovaných tratí takové rychlosti nemají význam, protože v ČR neexistují vhodná moderní dieselová vozidla)
Obr. 2: Na Pantera si v Krnově ještě nějaký čas počkáme (Zdroj: Škoda Transportation)
Obr. 2: Na Pantera si v Krnově ještě nějaký čas počkáme (Zdroj: Škoda Transportation)

Otázkou navíc zůstává, jaká vozidla budou na nově revitalizovanou trať nasazena. V současnosti jsou rychlíky Olomouc – Krnov – Ostrava vedeny motorovými vozy (843 + přípojné vozy) z poloviny 90. let a s maximální rychlostí 110 km/h, osobní vlaky Rýmařov – Krnov – Opava zcela nevyhovujícími vozy řady 810 ze 70. let s maximální rychlostí 80 km/h. Jediným relativně vhodným řešením je nasazení jednotek RegioShark či RegioSpider, kterých však pro všechny spoje nebude dostatek. V případě, že na trati zůstanou zastaralé motorové vozy řady 810, nemůže být absolutně o zvýšení komfortu řeč…


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *